Pôsobíte v oblasti vzdelávania? Učíte žiakov a študentov na niektorej zo škôl a radi by ste vaše vyučovanie obohatili o inovatívne technológie a zážitkové vzdelávanie, ktoré vedie k scitlivovaniu mladých ľudí a vedie k vzájomnej interakcii a zapájaniu vašich žiakov a študentov na hodinách v rámci rôznych školských predmetov? Vyskúšajte si vzdelávanie prostredníctvom storytellingu, ktoré na tento školský rok odporúča vo svojich pedagogicko – organizačných pokynoch aj slovenské ministerstvo školstva.
Rezort školstva aj tento rok vydal publikáciu Pedagogicko – organizačné pokyny 2019/2020 s cieľom predstaviť základné zmeny v legislatíve, priblížiť dôležité termíny počas školského roka a pomôcť zorientovať sa v aktuálnych témach, ktorými školstvo a vzdelávanie na Slovensku žije. Je určená predovšetkým pedagógom, odborným zamestnancom, ale aj ďalším inštitúciám a organizáciám, ktoré pôsobia v oblasti regionálneho školstva.
Teší nás, že pri téme inkluzívneho vzdelávania a jeho podpore ministerstvo odporúča využívať inovatívne technológie a zážitkové vzdelávanie s prvkami scitlivovania, ako aj rôzne vzdelávacie portály s metodickými návodmi v oblasti inkluzívneho vzdelávania ako náš inovatívny vzdelávací portál plný autentických a silných príbehov Online živá knižnica alebo portál Stories that move.
Zároveň rezort školstva odporúča, aby vzdelávacie inštitúcie vytvárali priestor na spoluprácu so zákonnými zástupcami a ich rodinnými príslušníkmi, s miestnymi a mimovládnymi organizáciami v oblasti inkluzívneho vzdelávania a scitlivovania detí, žiakov a študentov. V rámci nich môžu využívať príležitosť z podporných inkluzívnych programov ako sú Vnímavá škola z dielne našej organizácie Od emócií k poznaniu alebo Škola inkluzionistov v podaní Nadácie pre deti Slovenska či programu Generácia 3.0 od Nadácie Pontis.
Navyše ministerstvo odporúča v rámci inkluzívneho vzdelávania využívať napríklad v bežnom vyučovaní jazykov aj bezplatné e-knihy zo série Príbehmi k poznaniu, ktoré pripravila naša organizácia Od emócií k poznaniu a ktoré sú plné autentických výpovedí ľudí s inou etnicitou, chorobou, so zdravotným hendikepom alebo iným znevýhodnením, prípadne zo sociálne slabšieho prostredia a neúplných rodinných prostredí.
Pedagógom a odborným pracovníkom rezort odporúča realizovať inkluzívne vzdelávanie detí a žiakov uplatňovaním vhodných pedagogických a odborných intervencií a to v prípadoch, u ktorých je takéto vzdelávanie vhodné. Týka sa to všetkých materských, základných a stredných škôl, či už verejných, súkromných a cirkevných s využitím špecifických metód výučby a podporných opatrení.
Pri zavádzaní inkluzívneho vzdelávania by školy a vzdelávacie inštitúcie mali vytvárať inkluzívne tímy zložené z pedagogických a odborných zamestnancov, implementovať princípy inklúzie a vytvárať klímu školy pre vzájomnú spoluprácu. Pedagogickú diagnostiku orientovať predovšetkým na zohľadňovanie skrytého potenciálu žiakov a študentov vo vzdelávaní, identifikovanie bariér a nerovností vo vzdelávaní a ich následné odstraňovanie a identifikovanie rizikových faktorov.
Na Slovensku už takéto Vnímavé školy máme a ich počet sa neustále zvyšuje.
Ak sa o nich chcete dozvedieť viac, navštívte aj náš web Vnimava.sk alebo rovno využite naše príbehy na našom inovatívnom vzdelávacom portáli Online živá knižnica.
Prihláste sa na odoberanie EDUMA Newslettra.
Odber môžete kedykoľvek zrušiť.
info@eduma.sk
0910 870 180
EDUMA, n.o.
Račianska 62
831 02 Bratislava
Nájdete nás v budove Allianz
EDUMA, n.o.
Šášovská 6
851 06 Bratislava
IČO: 50098829
DIČ: 2120170679
Nie sme platcami DPH
Fio banka: SK89 8330 0000 0033 8623 3862
Registračné číslo organizácie: OVVS-105437/478/2015-NO