Rešpekt nie je extra služba

Rešpekt ako priorita: Cesta firiem k značke GenZ Friendly

Ako sa cíti mladý človek so znevýhodnením, keď využíva bežné služby? EDUMA spúšťa inovatívny projekt, v ktorom mladí ľudia z generácie Z odhaľujú nedostatky aj pozitíva v prístupe firiem k mladým zákazníkom. Testeri so znevýhodnením aj bez neho v sprievode pozorovateľa preveria kvalitu služieb v obchodoch, úradoch i kultúrnych inštitúciách. Získané poznatky pomôžu firmám lepšie porozumieť digitálnej generácii a prispôsobiť sa novej legislatíve zákona o prístupnosti výrobkov a služieb pre osoby so zdravotným postihnutím, ktorý nadobudne účinnosť v júni 2025. Úspešné spoločnosti získajú značku „GenZ Friendly“. Výsledky projektu zároveň prispejú k formovaniu národných politík i stratégií EÚ pre mládež.

Viac očí viac vidí

Pre projekt organizácie EDUMA je kľúčom špecifická metodika, ktorá prináša komplexný a čo najobjektívnejší pohľad na skúsenosti zraniteľných skupín. Funguje prostredníctvom dobre premysleného mapovania služieb testerskými dvojicami. Jeden člen tímu pochádza zo zraniteľnej skupiny, druhý je pozorovateľ.

Testeri vstupujú do prevádzky v krátkom časovom slede, pričom najprv prichádza pozorovateľ. Počas návštevy sa zameriavajú na oveľa viac než len na správanie personálu – sledujú celkovú atmosféru, reakcie ostatných zákazníkov aj jemné nuansy interakcií.

Po každej návšteve príde to najdôležitejšie – výmena a zaznamenávanie skúseností oboch testerov. Z týchto poznatkov následne odborníci spolu s testermi vypracúvajú konkrétne a adresné odporúčania pre navštívené prevádzky, inštitúcie a zariadenia.

Od obchodu po online kurz

Projekt pokrýva mimoriadne široké spektrum oblastí. V tradičnom prostredí skúma maloobchod, služby, finančné inštitúcie, telekomunikačné centrá, kultúrne priestory, reštaurácie, pracoviská aj verejné inštitúcie. Nemenej dôležitá je však aj oblasť digitálnych služieb.

Mladí ľudia budú hodnotiť, nakoľko sú webové stránky, e-learningové platformy či online nástroje pre verejnú správu skutočne použiteľné pre všetkých – vrátane tých so znevýhodnením. Okrem odhalenia problémov to prinesie aj samotným testerom cenné digitálne zručnosti a schopnosť kriticky hodnotiť online služby. Na základe reálnych skúseností používateľov so znevýhodnením potom dokážeme navrhnúť konkrétne zlepšenia, aby boli digitálne služby jednoduchšie, efektívnejšie a skutočne prístupné každému.

Realita sa dá zmeniť

Skutočná hodnota projektu spočíva v jeho schopnosti prinášať zmenu:

Identifikácia problémov – Odhaľuje konkrétne prekážky, s ktorými sa zraniteľné skupiny stretávajú
Budovanie povedomia – Zvyšuje pochopenie potrieb rôznorodých zákazníkov
Vzdelávanie personálu – Poskytuje podklady pre cielené tréningy zamestnancov
Systémové zmeny – Navrhuje úpravy procesov a priestorov pre lepšiu prístupnosť
Merateľný progres – Umožňuje sledovať zlepšenie v čase prostredníctvom opakovaných návštev

Rešpekt nie je extra služba

Mladá generácia dnes tvorí významnú časť trhu a jej hlas musí byť vypočutý. Inovatívny projekt organizácie EDUMA prináša jedinečnú príležitosť nahliadnuť na služby očami tých, ktorých potreby často zostávajú prehliadané. Značka „GenZ Friendly“ nebude len ocenením, ale záväzkom k vytváraniu spoločnosti, kde každý mladý človek má rovnakú šancu na kvalitný zákaznícky zážitok.

V čase, keď sa legislatíva o prístupnosti služieb stáva realitou, ponúka EDUMA pomocnú ruku firmám aj inštitúciám, ktoré chcú byť pripravené. Nejde pritom len o splnenie zákonných povinností, ale o skutočné pochopenie potrieb generácie, ktorá bude čoskoro formovať budúcnosť. Firmy, ktoré dokážu počúvať a prispôsobiť sa rôznorodým potrebám mladých ľudí, získajú nielen certifikát, ale aj lojálnych zákazníkov a rešpekt spoločnosti.

EDUMA otvára dvere k zmene, ktorá môže prerásť hranice projektu a stať sa novou normou služieb 21. storočia – pretože rešpekt naozaj nie je extra služba, ale základné právo každého z nás.